Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


onsdag 9. juni 2010

Klargjøring på Blåsten

Prøver meg med et innlegg (fortsatt på lånemaskin, uten mulighet til bilderedigering. Har et tynt håp om at El-kjøp kan puste liv i PC`n min igjen snart.....) fra de siste helgers jobbing på Blåsten-hytta.

Dette er jo første sesongen for oss som Blåsten-eiere og det er endel å ta tak i. Endel fikk vi gjort etter vi overtok i fjor høst (se tidligere innlegg om oppussing på Blåsten), men vi ble ikke helt ferdige med senga som ble delvis revet og bygget opp igjen og forlenget,listing og montering av oppvask-kum og nedløp på kjøkkenet. Noen andre oppgaver står også for tur.

Nye madrasser, puter og dyner har vi bært opp (hver generasjon, sin andel av bæring opp til Blåsten..... den 6-hjulingen hadde vært kjekk du....) sammen med ting og tang og div.verktøy. Vår-rengjøring hører med når hytta har stått vinterstengt. Tok ut alt fra kjøkkenskapene og vasket opp ute i det fine været.


I ettertid har jeg fått opp den gamle emaljerte vaskebalja som jeg kjøpte på Livs Lyst tidligere i vinter. Det blir nok mer oppvask utendørs i den. Morro å se igjen alt i skapene, alt er veldig "Beste". Tynne porselenskopper sammen med gamle butikk-bokser og stengods. At det går an å få så mye inn i de små skapene! vaska opp i lange tider jeg.




Er ikke disse gamle boksene koselige? Også har de en historie; Beste fikk dem en gang fra en som skulle legge ned en butikk. Den gamle damen som eide butikken sammen med mannen sin kjente jeg en gang for mange år siden.....


Ble glad når jeg fant denne gamle bollen i leirgods, den er av samme slaget som vi alltid har fått servert mølje i til jul. Koselig å tenke på.

Våren og forsommeren er jo tiden for beising og her i gården har vi to hytter som skal beises denne sesongen. Beste har alltid sagt at det man skal ha gjort av slike ting er godt å ha gjort før St.Hans (ellers blir det så varmt) så sambo satte igang med å pusse tømmerveggene for x-antall gamle lag med diverse overflatebehandliger. Det støva skikkelig! Vi spraya på soppmiddel som fikk tørke før vi beisa med Tyrilin tjærebeis i fargen sort. Det ble veldig fint og beskytter forhåpentligvis hytta i noen år fremover.



Dette trengtes, stor forskjell før og etter.


Her må alle generasjoner hjelpe til! (med eller uten sutt!)


Veldig fornøyd med resultatet, da er det bare maurkverk av ymse slag som gjenstår.

Snart er det klart for overnatting på Blåsten igjen, bilder og referat fra hvordan det blir innendørs kommer i neste innlegg.


post signature



4 kommentarer:

Hønemor. sa...

Er så flott på Blåsten, vi må ta oss en kose tur opp snart. De boksene er flotte, skikkelig sjelfulle:)
Klem nabo`n.

Anonym sa...

Så moro med nye bilder og rapport fra Blåsten. Kan jeg håpe på å få avlegge et lite besøk en dag?
Bjørg

Sandoren og Blåsten sa...

Hei Bjørg! Du er hjertlig velkommen til å være med en dag! Når skoleferien begynner blir det muligheter for tur, tror Hønemor vil være med også. Gleder meg!

Gry

Fattigfolket sa...

Så flott hytta blei! Og dessuten fikk jeg skikkelig lyst på mølje, som vi spiser til jul :-) Familietradisjon som mormor og morfar tok med seg da de utvandret fra Kongsberg til Holmestrand på 1950-tallet.

Marie

Related Posts with Thumbnails