Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


søndag 21. mars 2010

Dynamittkasser før og nå.

Denne uken fylte Beste (farmor som jeg har kjøpt Blåsten av) 93 år! Lilleprinsen og jeg var derfor på forsinka bursdagsbesøk på fredag.


Tenk at hun er født i 1917! synes det er helt fasinerende jeg. Tenk på alle omveltningene og nyvinningene i samfunnet i løpet av denne tiden. Etter formiddagsmat (som Beste pleier å si) sov lilleprinsen lenge ute i vogna og da satte vi oss ned med PC og så på hyttebloggen og bildene fra Blåsten.

Beste hadde så mye artig å fortelle om mange av tinga på Blåsten. Det skal jeg skrive mer om senere, i dag blir det om dynamittkassene jeg fant i uthuset (eller Skjulet som Beste sier).



Er du en av dem som synes det er stas å komme over gamle dynamittkasser?
Det synes jeg, og etter å ha kikka litt på div.interiørblogger så ser jeg at de i dag brukes til mange av de samme tingene som de ble brukt til i Bestes oppvekst.

 Det var så artig å høre henne fortelle om at de brukte dynamittkassene til oppbevaring av kopper og kar ute i bryggerhuset om sommeren. Det ble laget hyller i dem og så ble de hengt opp på veggen flere stykker med sydde forheng. Det var dengang som nå, stas hvis man fikk tak i noen dynamittkasser. I barndomshjemmet til Beste på "Brenna" Solberg ble de også brukt til å oppbevare skolebøkene i.

Mine kasser på Blåsten er fra Kongsberg Sølvverk hvor min bestefar og oldefar jobbet i sølvgruvene. Enn så lenge så bruker jeg dem til oppbevaring av blader og bøker. På Sandoren skal jeg bruke en jeg har kjøpt selv til å lage et lite vegghengt skap av med hyller i, akkurat som i bestes ungdom......


post signature

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så koselig bilde av beste og Haakon! Moro med gamle historier.
Bjørg

Anonym sa...

Så gøy og høre at de faktisk tenkte en del likt på 1900 tallet som i dag 2010! Spennende med gml historie... ser frem til Påske og kansje en svidd pølse i solveggen på Sandoren;) Hilsen nabo`n.

Anonym sa...

Veldig fint bilde av prinsen og....dronninga, kan man vel si ;0)
Har nok vært mye spennende i de dynamittkassene. Bestfar fant jo en av de aller størst klumpene med trådsølv som er tatt ut fra Gruvene. Over 7 kg!
Veldig fin bloggen din har blitt!

Hilsen Elinsnupp

Gunn sa...

Så koselig bilde av Beste og Lilleprinsen!
Tenk så heldig du er som har en som kan fortelle deg alle disse spennende tingene om riktig gamle dager. Benytt tiden dere har med henne og lytt og skriv ned historiene og ikke minst familie historiene hun sitter inne med.

Related Posts with Thumbnails