Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


fredag 12. februar 2010

Norgesglass & Stelton kanne


Går det an å kombinere gammel og ny design? Jeg synes det er spennende å prøve å finne ting som kan kombineres. Selv om jeg er veldig glad i gamle ting synes jeg også tidløs moderene design kan være flott.


 Utgangspunktet denne gangen var en gave jeg fikk som jeg ønsket å bytte, da jeg fikk øye på denne Stelton kannen i denne lyseblå fargen. Fargen minner meg både om babyblå (som jo passer her i huset, siden vi har en prins...) og på den lyse blåfargen fra femtitallet. Kort sagt en "moderne" kanne med en "gammeldags" farge, denne MÅTTE jeg bare ha!


Her hjemme får den stå sammen med uret fra Allessi
og teboksen fra Perfect Home.


Så kom mamma med noen fine Norgesglass som hun hadde kjøpt på bruktbutikken. Jeg hadde noen fra før, men etter en runde i oppvaskmaskinen så står de nå sammen med de andre på hylla i kjelleren og venter på å bli fylt med tørrvarer og komme opp på hytta. Jeg har noen med grønnskjær i glasset og noen som er klare. Har tidligere også brukt dem til å ha lys/dekorasjon i. Noen som har flere ideer til bruk av slike glass? Husker dem godt med syltetøy i da jeg var liten....


Klippet fra Wikipedia;


"Norgesglasset er et fellesnavn på glass for hermetisering, sylting og annen konservering. De har et lokk av glass, en gummipakning mellom lokket og selve glasset og en metallring som skrues på for å feste lokket til glasset. Glasset revolusjonerte lagring av mat i Norge. Definisjonen på typen er «Norgesglasset», produsert fra 1908 til 1978. Produksjonen ble etter hvert tatt over Drammens Glassverk, fra 1958 Moss Glassverk . Glasset finnes i minst seks forskjellige størrelser og er produsert i om lag 75 millioner eksemplarer."

 




Så får vi se da om Steltonkanna vil like seg sammen med Norgesglassa i bruk.....



3 kommentarer:

Anonym sa...

Å den var søt! Har ikke sett Stelton kanna i den fargen før.. Norges glass kan brukes til alt: tannbørsteglass (de små)du kan ha bomull,Q tips, smykker,hårpynt, såper, sysaker (gml sneller ol),hyssing,Bestikk, te, kongler, kvister, telys (mange til oppbevaring) og mye mere i de:)Solhilsen fra naboen!

sologbolig sa...

Hei og takk for hyggelig hilsen inne hos meg. Ja, ikkje sant at det er flott med Norgesglass. De som har grønnskjær i seg og mest skrift i bunnen er de eldste. SEr at du har fått mange tips til bruk allerede, eg bruker mine til blomstervaser (markblomster , i vinter til små furuer med rot), ha sandkakeformer i og et har eg faktisk vinkorker i også. Så flott blogg du har. Ha ein deilig søndag.

Kjersti sa...

Nydelig farge på den Steltonkanna. Eeelsker lyseblått jeg da!! Kanskje jeg skal ønske meg en sånn ved en passende anledning.... Og Norgesglass er alltid en hit. De er kjempfine på hylla med tørrvarer i. Skulle ønske jeg kunne ha en hel vegg med bare hyller og Norgesglass :o)
Ha en fin søndagskveld.

Related Posts with Thumbnails