Velkommen til min blogg som tar utgangspunkt i mine to små enkle hytter etter mine bestemødre. Hyttene ble bygget på 50 og 70-tallet og ligger i nærheten av Skrimfjella.

I denne bloggen vil du finne innlegg om hytteliv, oppussing og vedlikehold, interiør, gamle ting, håndarbeid, foto og natur.


torsdag 3. desember 2009

Mine hytte-hytter Sandoren og Blåsten



Velkommen til hyttene mine "Sandoren" og "Blåsten"!


Jeg (les vi) er så heldig å ha arva og kjøpt hyttene etter begge mine bestemødre. De er begge det jeg kaller hytte-hytte dvs uten innlagt vann og strøm (kun aggregatstrøm) og kun sommervei (nesten) frem. Siden begge disse hyttene har vært i familien i flere generasjoner så har de en stor affeksjonsverdi for meg og mange gode minner knyttet til dem. Litt om hyttene:

"Sandoren"
Denne hytta bygde min "Mimmi" i 1978 etter å ha hatt tomta i mange år. Mimmi og alle hennes søsken fikk hver sin hyttetomt ved Sandorvannet ved Raje nord for Skrimfjell etter gården Nedre Berg i Øvre Sandsvær. Tomta er på 5 mål med strandlinje. Hytta er liten og enkel på 40kvm oppført i bindingsverk. Mimmi fikk desverre bare glede av hytta si i 4 år fra byggestart før hun døde.

Mamma arvet hytta, og i denne perioden ble uthuset bygd om slik at det ble ny hyttedo og dusj der. Det ble også kjøpt aggregat og lagt inn strøm til belysning og støvsuger. Vi omgjordet også "strandlinja" som bare var kratt og stein med en liten brygge med "plen". De neste somrene ble hytta brukt mye mer også bada vi jo masse!

I 2005 overdro mamma hytta si til min søster og meg, og i 2009 kjøpte jeg ut min søster. I disse åra har jeg hatt et "oppussingsprosjekt"hvert år. Vi har lagt nytt tak, malt/overflatebehandla alle flater innendørs, rydda og huggd på tomta og bygd veranda.


Hytta slik den ble bygget i 1978.











Brygga anno 2002.

 

 
"Blåsten"

Er den lille enkle tømmerhytta på den fine tomta på toppen av åsryggen mellom Sandorvannet og Fjellvannet nordøst for Skrimfjell. Ble bygget av min bestefar med hjelp av oldefar rett etter krigen, dvs uthuset ble bygget flere år før selve hytta. Min bestefar døde tidlig, så derfor har min "Beste" vært mye på Blåsten alene i min oppvekst. Blåsten er Bestes paradis på jord (som hun selv sier), her har hun bodd hele barmarksesongen alene og vært selvhjulpen med vedhogst og vannbæring. Til Blåsten er det ikke sommervei helt frem, så det har vært mange tunge bører opp fra parkeringa (ca 15 min å gå).

Nå i 2009 har ikke Beste hatt mulighet pga helsa til å komme på Blåsten, så da fikk jeg som den eneste i familien med interesse for hytta, kjøpe den. Vi har derfor rydda og gjort små forandringer innendørs i høst, så gleder vi oss til flere prosjekter der til våren.



Blåsten anno 2008


"Dager som kom og gikk, ikke visste jeg at det var selve livet..."

Slik går årene og nye generasjoner kommer til og fortsetter hyttelivet på Sandoren og Blåsten. I bagasjen er minnene, erfaringene, gleden og kunnskapen fra barn og ungdommens hytteliv. Håper du vil finne inspirasjon, motivasjon, ideer, ro, tanker, tips eller glede hvis du besøker oss her på hyttene i blogglandia.

 For hyttelivet, det går sin gang....
Velkommen skal du være!




3 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Gry.
så moro med egen hytteblogg.
Håper på mulighet til å besøke dere på sommerføre :-)
Stå på!

Anonym sa...

Hei Gry!
Dette var veldig koselig å lese! Du er så flink til å få med bakgrunnen og hvordan ting er blitt til ;0) kjenner masse gode minner strømme på mens jeg leser.
Kommer hyppig innom her fremover, håper du finner tid til å lage masse innlegg og legge ut flere bilder!

klem fra Elin

Anonym sa...

så flinke du er detta var jo kjempe bra;)
klem nina

Related Posts with Thumbnails